Erik Lundgren

Ockelbo-Lundgren

Ockelbo-Lundgren, eller Erik Lundgren som han egentligen hette, föddes i februari 1919 och gick bort i september 1967. Erik var den store entreprenören som jobbade jämt och sprutade av idéer. De enda gånger han satt still var när han körde racerbil i Sverige och ute i Europa. Han blev först känd på 1940-talet som "Trollkarlen från Ockelbo" när han tävlade i en Ford Special med Ardun försedd V8 med åtta Solex-förgasare som gav 280 hästkrafter och en hastighet uppemot 220 km/h. Han var en skogsbonde och bilhandlare. Hans far Robert var smed i Mo by och det var från honom Erik Lundgren fick sin talang för att fixa saker.

Erik Lundgren byggde och sålde trimningutrustning och det var i samband med det han kom på att plast var ett utmärkt material för bränsleledningar. I mitten av 1950-talet hörde han talas om en utbränd Alfa Romeo Giulietta Sprint och fick idéen att göra sin egen kaross till den när hans vän Ulf Norinder i Kilafors köpte en exklusiv Ferrari 500 Mondial-54. Han gjorde en form i glasfiber efter bilen och började sedan tillverka egna karosser och chassin. De ansågs vara mycket bra (enligt vissa bättre än originalet) och kunde ta väldigt många olika drivlinor. Det blev början på den plast-epok som fortfarande lever kvar i Ockelbo.

Senare hyrdes också Erik Lundgren in för att bygga båtar vilket resulterade i Ockelbo-Båtar AB som var aktiva fram till 1979.